Doelgroep-denken? Laat me niet lachen!

Doelgroep-denken, de laatste jaren een veel omstreden onderwerp. Met de laatste ontwikkelingen lijkt aan het doelgroep-denken een einde te komen. Over welke ontwikkelingen hebben we het dan? Maakt dit het werkelijk tot een achterhaald concept? Op de laatste vraag is mijn antwoord ‘ja’.

“Doelgroep-denken is een misvatting. Het gaat uit van statische eigenschappen die vertellen hoe iemand is, van een afgeronde identiteit. Maar ik ben geen doelgroep en zo wil ik ook niet bereikt worden!”

– Rob Wijnberg, hoofdredacteur van nrc.next.

 

Van het beschrijven naar het vinden

De eerste ontwikkeling die doelgroep-denken tot een achterhaald concept maakt is de verschuiving van offline naar online. Het is voor offline lastig om te achterhalen waar de doelgroep zich bevindt. Om deze taak te omzeilen, hebben marketeers het spelletje omgedraaid. Daar komt het doelgroep-denken om de hoek kijken. We beschrijven de personen die we willen bereiken, en zoeken daar een medium bij.

Wanneer we dit vergelijken met de manier waarop we online de doelgroep vinden, blijkt hoe achterhaald het doelgroep-denken is. Online is de doelgroep, die niet gedefinieerd hoeft te worden aan de hand van dimensies, makkelijk op te sporen. Via (on)betaalde monitoringtools en de juiste zoekopdrachten is snel te zien welke personen er over jouw bedrijf schrijven. Daarbij weet je ook meteen op welk medium dat gebeurt. Het raden wordt ineens het daadwerkelijk vinden!

 

Van veilige zuilen naar zekere individuen

Een andere ontwikkeling, is de ontwikkeling van de mens. Vroeger voelde men zich vertrouwd bij een groep. Dit werd toen voornamelijk bepaald door geloofsovertuiging. Bijna alle media waren aan een zuil verbonden. Het was toen makkelijk om een goede marketingmix voor je doelgroep samen te stellen. De ontzuiling heeft dit lastiger gemaakt. Men maakte zich los van hun zuil en gingen op avontuur in medialand.

De individualisering heeft een grote impact gehad op het mediagebruik van de consument. De individuen wisselen regelmatig van kanaal en zitten niet meer vast in zuilen. We zijn trots op onze individuele status, daarom willen we niet als een doelgroep bereikt worden. Het doelgroep-denken past totaal niet meer in de huidige samenleving.

 

Laten we er een Loesje van maken

Ja, het doelgroep-denken is een achterhaald concept. Met de technologieën van tegenwoordig zijn andere methoden gekomen. Deze methoden zijn een goede manier om de juiste personen te benaderen. Daarbij kunnen de individuele behoeften beter vervuld worden. De toekomst ligt bij de doelgroep vinden door te zoeken, in plaats van de raden.

loesje

Bronnen:

http://www.frankwatching.com/archive/2012/06/10/ik-ben-geen-doelgroep-en-zo-bereik-je-me-ook-niet/

http://www.hpdetijd.nl/2010-06-18/doelgroepdenken-is-dood/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: