Maak plaats voor de community manager!

Elke vierde maandag van januari is het zo ver: Community Manager Appreciation Day (#CMAD). Op deze dag staan de community managers van de organisatie op de voorgrond. Het werk wat zij doen is zeer belangrijk voor het bedrijf. Helaas wordt dit beroep nog vaak onderschat. Tijd om eens dieper in te gaan op de community manager. Wat houdt het precies is? Wat does it takes? En is die #CMAD niet een beetje overdreven..?

Dus je bent een community manager..?
Financial Times geeft de volgende definitie voor een community manager:

“Een uitvoerende in het bedrijf, die optreedt als een ambassadeur van het bedrijf of merk op het web. De community manager bouwt en bewaakt meerdere communities gegenereerd in blogs, fora, sociale netwerken, etc. Hij/zij wordt de bevoegde stem van het bedrijf.”

Dus: wat doet een community manager? De belangrijkste taak is het faciliteren van contact tussen de community en de organisatie. Daarbij moet de manager interactie stimuleren. Het faciliteren van contact wordt veelal gedaan door het generen van spraakmakende content. Naast het faciliteren is het monitoren en reageren daarop ook een belangrijke taak. Om deze taken goed uit te voeren, is er een strategie nodig. Voor deze strategie is de community manager ook verantwoordelijk.

Do you have what it takes?
Initiatiefnemer van #CMAD, Jeremiah Owyang, onthulde op de vierde maandag van januari een onderzoek van Altimeter Group over community managers. In dit onderzoek kwamen onder andere de vaardigheden die een community manager moet bezitten naar boven. Dit is de top 3:

  • Schrijven; om communities draaiende te houden, moet er content geschreven worden. Dit is, zoals eerder gezegd, de belangrijkste taak voor een community manager.
  • Klantrelaties aangaan en onderhouden; een community manager moet klanten weten te binden en te blijven binden.
  • Samenwerken met andere afdelingen; als community manager zal je niet alleen over de communicatie van je bedrijf discussies tegenkomen. Vaker zijn het de producten of diensten die ter sprake komen. Het is essentieel dat je als community manager goed kan samen werken met andere afdelingen om je in deze discussies te kunnen mengen.

Happy #CMAD!
De community manager is voor bedrijven de stem naar buiten. Onmisbaar in deze tijd waarin transparantie van bedrijven steeds belangrijker wordt. Naar mijn mening is Community Manager Appreciation Day een goede manier om de community managers eens extra in het zonnetje te zetten. Zo zal het hopelijk een bekender en meer gewaardeerd beroep worden. Ik kan niet wachten tot het weer de vierde van januari is om ook een community manager te bedanken!

loesje 2

Bronnen:

http://lexicon.ft.com/Term?term=community-manager

http://www.communitymanagers.nl/2010/05/01/de-vier-niveaus-van-online-community-management/

http://www.web-strategist.com/blog/2013/01/28/10-key-stats-of-the-community-manager-space-cmad/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: