Mond-tot-mondreclame, u zal er voor moeten werken

‘Mond-tot-mond reclame is de beste reclame die u kan krijgen’. Krijgen.. daar begint het probleem voor veel bedrijven. Slechts 20% van de bedrijven managet mond-tot-mond reclame.[1]  Wat doen de overige bedrijven? Wachten tot de klant gaat praten over het bedrijf? Wachten is geen effectieve manier om mond-tot-mond reclame te krijgen. Wie wat wil krijgen, zal wat moeten geven! In deze tijd van online media gaat dat makkelijker dan ooit, dus laten we die kansen pakken.

Wat u geeft, krijgt u terug

Steven van Belleghem beschrijft in zijn boek The Conversation Company hoe je mond-tot-mond reclame kan managen. Als belangrijkste conversatiestarter noemt hij  ‘Customer Experience’, als uw bedrijf zijn klanten excellente klantenservice biedt, zullen uw klanten hier zeker over praten.  Customer Experience is niet alleen klantenservice, deze ervaring geldt voor elke touch point  die uw (toekomstige) klant heeft. Het bieden van service moet u niet zien als een kostenpost, maar juist als een investering in mond-tot- mond reclame.

Een tweede belangrijke conversatiestarter die Steven in zijn boek noemt, zijn uw eigen medewerkers. De helft van uw medewerkers zou graag informatie delen over uw bedrijf. Waarom zou u uw medewerkers daar in belemmeren?! Uw medewerkers ambassadeurs van uw bedrijf maken, dat is wat u moet doen. Medewerkers zullen zich vereerd voelen en zich meer inzetten voor hun werk.

Zie negatieve mond-tot-mond reclame als een kans

En dan komt de grote angst van elk bedrijf: negatieve mond-tot-mond reclame. Gelukkig ziet uw bedrijf dit al lang niet meer als een angst, toch? Iemand zal niet klagen als diegene niks om uw product of dienst geeft. De klager is dus een betrokken klant! Dit is een grote kans voor uw bedrijf om misverstanden uit de lucht te helpen en de klager tot een ambassadeur te vormen. Naast de kans om een ambassadeur te werven, ontvangt u ook nog feedback!

”Een klager is een potentiële ambassadeur!!!” “Ga de dialoog aan.”

–          Jan Willem Alphenaar

Kom maar op met dat bewijs

Wees niet bang om aanwezig te zijn bij de conversatie van uw klant. Positief of negatief, als u het op de juiste manier aanpakt, zal het altijd voordelig zijn voor uw bedrijf. Laat aan uw klanten zien dat u het waard bent om over te praten. U zal het vanzelf merken als u hier in slaagt. Tot die tijd is er nog genoeg werk aan de winkel!

Mond-tot-mond reclame: Voor nemen komt geven

Mond-tot-mond reclame: Voor nemen komt geven

Bronnen

[1] The Conversation Company, Steven van Belleghem

http://www.jwalphenaar.nl/

http://stevenvanbelleghem.com/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: