User Centered Design: de klant staat centraler dan ooit

Met de komst van online, en dan vooral social, media, heeft de klant een eigen stem gekregen. Een stem  die telt. ‘Klant is koning’ werd altijd al geroepen, maar nog nooit was het zo belangrijk als nu. Ook uw website moet geloven aan de kritische blik van de consument. De website moet helemaal aangepast zijn op de gebruiker. De aanpak die u hiervoor kan gebruiken is User Centered Design (UCD). Wat u met deze aanpak bereikt is een goede usability van uw site, wat resulteert in tevreden bezoekers en uiteindelijk in meer conversie. Het kost wellicht wat moeite en geld, maar dit zal u zeker terug verdienen. Hoe gaat dat in zijn werk.. UCD? Hieronder volgt een kort stappenplan om uw website gebruik(er)svriendelijk te maken!

Analyseren

Om op een goede manier UCD door te voeren, moet u eerst de huidige situatie analyseren. Dit doet u door de volgende aspecten te bekijken:

  • Visie en doelstellingen;
  • Doelgroep ;
  • Gebruikerstaken ;
  • Informatiestructuur.

De eerste stap is het opstellen van de visie en doelstellingen. Het is belangrijk dat bij deze eerste stap de klant al centraal staat. Dit doet u door de visie en doelstellingen te baseren op het communicatieprobleem van de gebruiker. Vervolgens analyseert u de doelgroep. Hierbij gaat het om het verzamelen van kennis, ervaringen en vaardigheden in websitegebruik. Door middel van deze gegevens kunt u een persona opstellen. Vervolgens gaat u kijken naar de gebruikerstaken. Dit kan met behulp van een gebruiker-taak matrix. Welk soort gebruiker bezoekt uw website met welke taak? Op basis van deze matrix kan in de laatste stap de informatiestructuur worden bepaald.

Design

Na het analyseren komt de fase van design. In deze fase worden verschillende mentale concepten gemaakt. Dit gebeurt door middel van moodboards, storyboards, schetsen en prototypes. Een website kan zo mooi en interactief gemaakt worden als u maar wil. Het is mogelijk om overal kleuren aan te geven en linkjes toe te voegen. Echter moeten we in ons hoofd houden dat de gebruiker het uiteindelijk makkelijk te gebruiken moet vinden. De usability moet verhoogd worden. Een richtlijn voor de juiste balans tussen presentatie, interactie en het conceptuele model dat de gebruiker kan vormen is de ‘usability ijsberg’.  De presentatie (lay-out) van de website moet natuurlijk goed zijn. Maar voor de usability telt deze factor slechts 10%. De manieren van interactie tellen iets zwaarder, 30%. Met interactie wordt de manier bedoeld waarop gebruikers navigeren door uw website. Voorbeelden hiervan zijn scrollen, pop-up’s, muisgebruik, toetsenbordgebruik enz. Het conceptueel model van de gebruiker telt erg zwaar, namelijk 60%. Uw website moet overeen komen met het blik van de gebruiker op de wereld. Dit bereikt u onder andere door herkenbare iconen te plaatsen op uw website. Krijgt de  gebruiker bij het bezoeken van de website vergelijking met het echte leven? Als u dit voor elkaar krijgt, is uw usability al voor een groot deel geslaagd!

'The Usabilty Iceberg'

‘The Usabilty Iceberg’

Evaluatie

In de derde fase wordt het concept geëvalueerd. Na iedere tussenstap in de ontwerpfase kan er een evaluatie plaatsvinden. De keuze voor de evaluatiemethode is afhankelijk van budget, tijd, gebruikers en de vorm van het concept. Bij UCD maken we gebruik van iteratief ontwerpen. Dit houdt in dat elke stap herhaaldelijk wordt doorlopen. Op deze manier is het precies duidelijk waar het fout gaat. Voordeel hiervan is dat u alleen de laatste stap hoeft aan te passen, in plaats van het hele concept weg te gooien.

Een resultaat waar u trots op mag zijn

Met dit stappenplan voor UCD zal uw usability zeker verbeteren.  Het kost misschien wat tijd en geld, maar daar krijgt u zeker wat voor terug. Er zijn nog te veel websites die de gebruiker niet centraal stellen. Ik hoop dat u na het lezen van deze blogpost uw websites eens nader gaat bekijken. Er is altijd ruimte voor verbetering.

loesje 3

Bronnen:

http://www.simsassociates.co.uk/book1/business_objects_2004_01_12.htm

http://www.w3.org/WAI/EO/2003/ucd

http://www.marketingfacts.nl/berichten/user_centered_design_een_introductie

http://wiki.kanaleninbalans.nl/wiki/Iteratief_ontwikkelen

http://taehok.com/night/?page_id=56

Plaats een reactie